TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.
Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.
W pracy magisterskiej podjęto się zaprojektowania, implementacji oraz analizy systemu do monitorowania i prognozowania jakości powietrza, wykorzystującego dane z chmury oraz algorytmy uczenia maszynowego. Celem projektu było stworzenie funkcjonalnego, modułowego rozwiązania, które pozwoli na lokalny pomiar i predykcję stężeń zanieczyszczeń atmosferycznych na przykładzie miasta Wrocław, z naciskiem na zagrożenia zdrowotne wynikające z obecności pyłów PM2.5, PM10 oraz tlenków azotu.
Opracowany system bazuje na mikrokomputerze Raspberry Pi 5 wyposażonym w wyświetlacz LCD, klawiaturę matrycową oraz diodę RGB, umożliwiającą podstawową interakcję z użytkownikiem. Dane środowiskowe są pobierane w czasie rzeczywistym z REST API Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska i przetwarzane lokalnie przy użyciu języka Python oraz bazy SQLite. Elastyczna architektura pozwala na dalszą rozbudowę, integrację z własnymi czujnikami lub usługami chmurowymi i idealnie wpisuje się w nowoczesne podejście do projektowania systemów IoT.
System został przetestowany zarówno pod kątem poprawności działania, jak i skuteczności algorytmów predykcyjnych. W badaniach zastosowano m.in. regresję liniową, drzewa decyzyjne, las losowy oraz regresję ze wzmocnieniem gradientowym. Wyniki wykazały znaczną przewagę modeli zespołowych – najlepsze rezultaty osiągnięto przy użyciu lasu losowego z dostrojonymi hiperparametrami, który pozwolił na uzyskanie bardzo niskich błędów predykcji (średni MAE: 2,87 µg/m³, rekordowy: 1,59 µg/m³ dla NO₂).
W ramach pracy zrealizowano również kompleksową analizę literaturową dotyczącą zanieczyszczeń powietrza, porównano normy jakości powietrza obowiązujące w Polsce i na świecie oraz omówiono aktualne systemy informowania społeczeństwa. Zwrócono uwagę na istotne braki w krajowych systemach ostrzegania i podkreślono znaczenie lokalnych, niezależnych rozwiązań. Ostateczny system łączy w sobie komponenty sprzętowe i programistyczne, zapewniając skalowalność, elastyczność oraz wysoką jakość predykcji – co może wspomóc podejmowanie decyzji w zakresie ochrony środowiska i zdrowia publicznego.
Autor projektu: mgr inż. Piotr Fiebig
Opiekun projektu: dr inż. Milena Kiliszkiewicz
W pracy magisterskiej podjęto się zaprojektowania, budowy oraz analizy sprawności energetycznej i emisji zakłóceń elektromagnetycznych niskonapięciowego, bateryjnego układu napędowego przeznaczonego do modelu pojazdu RC w skali 1:10. Opracowany system bazował na dwóch różnych technologiach tranzystorowych: GaN-MOSFET oraz Si-MOSFET, co umożliwiło porównanie ich właściwości w rzeczywistych warunkach pracy.
W ramach projektu zaprojektowano i wykonano trójfazowy falownik współpracujący z silnikiem BLDC. Układ został zmontowany, zaprogramowany oraz przetestowany pod kątem sprawności i zakłóceń elektromagnetycznych. Badania wykazały, że przy niskim obciążeniu (1 Ω) układ charakteryzuje się stałą sprawnością wynoszącą około η = 0,26. W przypadku większego obciążenia (4,7 Ω), sprawność zmieniała się w zależności od prędkości obrotowej silnika – od η = 0,21 przy 5000 obr./min do η = 0,03 przy 11000 obr./min.
W części badawczej przeanalizowano również poziomy emisji zakłóceń elektromagnetycznych. Największą moc zakłóceń wykryto dla częstotliwości około 10,5 MHz, przy czym ich źródło zlokalizowano nie bezpośrednio przy elemencie przełączającym, lecz pomiędzy dwoma kluczami układu, co może wskazywać na obecność sprzężenia dwóch źródeł emisji.
Aspekt inżynierski pracy obejmował projekt, wykonanie i uruchomienie kompletnego układu elektronicznego. Aspekt badawczy polegał na przeprowadzeniu pomiarów oraz porównaniu charakterystyk sprawności i zakłóceń dla dwóch technologii tranzystorowych. Projekt poprzedzony został przeglądem literatury z zakresu układów napędowych, tranzystorów mocy, metod sterowania oraz badań elektromagnetycznych, a także analizą dostępnych rozwiązań rynkowych.
Autor projektu: mgr inż. Michał Dynak
Opiekun projektu: dr inż. Milena Kiliszkiewicz
W pracy magisterskiej podjęto się zaprojektowania, implementacji oraz weryfikacji inteligentnego systemu do automatycznego nawadniania gleby, opartego na energooszczędnych systemach mikroprocesorowych komunikujących się bezprzewodowo za pomocą toru radiowego. Celem projektu było stworzenie alternatywy dla dostępnych na rynku komercyjnych rozwiązań, które najczęściej działają według sztywnych harmonogramów podlewania, niezależnych od aktualnych warunków środowiskowych.
Opracowany system składa się z jednostki centralnej, zarządzającej procesem nawadniania, oraz z rozproszonych układów sensorowych wyposażonych w czujniki środowiskowe. Ich zadaniem jest akwizycja danych dotyczących m.in. wilgotności gleby i temperatury, a następnie bezprzewodowe przesyłanie tych informacji do jednostki centralnej, która na tej podstawie podejmuje decyzje o podlewaniu. Całość zaprojektowano z myślą o maksymalnej efektywności energetycznej i oszczędnym gospodarowaniu wodą.
Autor projektu: mgr inż. Karol Syćko
Opiekun projektu: dr inż. Milena Kiliszkiewicz
Celem pracy było zaprojektowanie i implementacja aplikacji mobilnej „Filmowa Mapa Miejsc”, której głównym zadaniem jest umożliwienie użytkownikom przeglądania lokalizacji związanych z produkcjami filmowymi oraz interakcji poprzez dodawanie opinii i ocen. Zakres pracy obejmował przegląd literatury, analizę rynku, wykonanie aplikacji oraz przeprowadzenie testów przy użyciu odpowiednich narzędzi.
Aplikacja została zrealizowana z wykorzystaniem środowiska Android Studio oraz nowoczesnych rozwiązań technologicznych, takich jak Firebase do przechowywania danych użytkowników, lokalizacji i opinii czy Jetpack Compose do tworzenia interfejsu użytkownika.
W trakcie pracy wykonano szereg testów funkcjonalnych, które obejmowały weryfikację poprawności wyświetlania filmów, lokalizacji, integracji z Google Maps API oraz synchronizacji danych z bazą.
Rezultatem przeprowadzonych prac jest aplikacja spełniająca założone wymagania pod względem stabilności i płynności działania. W ramach analizy wskazano potencjalne kierunki dalszej optymalizacji oraz możliwości rozwoju funkcjonalności, które mogłyby dodatkowo podnieść jej użyteczność
Autor projektu: inż. Jan Klisowski
Opiekun projektu: dr inż. Milena Kiliszkiewicz
Celem projektu było wykonanie systemu pomiarowego do stężenia alkoholu etylowego w powietrzu. Wykorzystano w tym celu czujnik gazu MQ3 oraz platformę Arduino. Praca obejmuje odpowiednie podłączenie całego układu elektrycznego, poprawne skomunikowanie i skalibrowanie czujnika gazu oraz zaprogramowanie mikrokontrolera.
Autor projektu: inż. Mateusz Jenś
Opiekun projektu: dr inż. Milena Kiliszkiewicz
Celem pracy jest wykonanie narzędzia edukacyjnego na platformie Android, które umożliwi użytkownikowi naukę programowania aplikacji mobilnych z wykorzystaniem Jetpack Compose. Aplikacja ma za zadanie wskazać najważniejsze aspekty, tj. przygotowanie
środowiska programistycznego, tworzenie interfejsu użytkownika, nawigację w aplikacji oraz obsługę powiadomień. Istotnym zagadnieniem jest również utworzenie modułu odpowiedzialnego za możliwość sprawdzenia nabytej wiedzy.
Autor projektu: inż. Artur Bachta
Opiekun projektu: dr inż. Milena Kiliszkiewicz
Celem pracy było zaprojektowanie i wykonanie demonstracyjnego stanowiska do prezentacji wybranych funkcjonalności inteligentnego budynku. W projekcie wykorzystano:
a) Raspberry Pi
b) czujnik temperatury (DS18B20),
c) czujnik dymu i łatwopalnych gazów (MQ-2),
d) czujnik natężenia światła (BH1750),
e)czujnik temperatury i wilgotności (DHT11)
f) moduł RFID (RC522).
Autor projektu: inż. Julia Jankowska
Opiekun projektu: prof dr hab. inż. Jarosław Domaradzki
Celem projektu było opracowanie kompletnego projektu robota wspinającego się po drzewach, który będzie korzystał z autorskiej koncepcji na ruch w osi pionowej, z wykorzystaniem zamodelowanych i wydrukowanych w technologii 3D elementów. Robot ma pozwalać na obserwację wyższych partii drzew, oraz obserwację siedlisk ptaków tj. dziupli oraz gniazd, dzięki bezprzewodowej komunikacji i sterowaniu, oraz wyposażeniu w kamerę przesyłającą obraz w sposób ciągły.
Autor projektu: inż. Kajetan Jureczko
Opiekun projektu: prof dr hab. inż. Jarosław Domaradzki
Celem tego projektu było wykonanie aplikacji mobilnej, która jest asystentem wspomagającym treningi biegowe.
Aplikacja ta ma za zadanie ułatwić planowanie i śledzenie treningów oraz motywować użytkowników do regularnej aktywności poprzez interaktywne funkcje i narzędzia. Aplikacja umożliwia określenie czasu na trening i na tej podstawie proponuje odpowiednie ćwiczenia. Oferuje również treningi interwałowe oraz prezentuje charakterystyki treningu, takie jak czas, dystans i średnia prędkość. Po zakończonym treningu, użytkownik ma możliwość dokonania oceny zadowolenia z jego przebiegu.
Autor projektu: inż. Kacper Wiącek
Opiekun projektu: dr inż. Milena Kiliszkiewicz
Celem pracy było zaprojektowanie układu elektronicznego sterowanego bezprzewodowo (z wykorzystaniem Wi-Fi oraz Bluetooth) do sterowania oświetleniem oraz przygotowanie aplikacji mobilnej umożliwiającej komunikację bezprzewodową.
Autor projektu: mgr inż. Jakub Gągorowski
Opiekun projektu: dr inż. Milena Kiliszkiewicz
Celem tego projektu było stworzenie mobilnej aplikacji wspomagającej projektowanie systemów fotowoltaicznych. Aplikacja została zaprogramowana przy użyciu języka Kotlin oraz środowiska Android Studio. Jej funkcjonalność obejmuje możliwość łączenia ogniw fotowoltaicznych zarówno szeregowo, jak i równolegle. Dodatkowo, aplikacja umożliwia generowanie wykresów zależności prądu od napięcia oraz zależności mocy od napięcia. Oprócz dostarczania wyników rzeczywistego połączenia ogniw, program pozwala również na wyświetlanie rezultatów matematycznego sumowania obszarów pod wykresami zależności prądu od napięcia (I = f(U)) oraz mocy od napięcia (P = f(U)) dla poszczególnych ogniw.
Autor projektu: inż. Mikołaj Żmuda
Opiekun projektu: dr inż. Laura Jasińska
Praca skupia się głównie na stworzeniu, wykonaniu i analizie niewielkiego, bezzałogowego statku powietrznego (BSP), często określanego jako dron. Osiągnięto to poprzez wykorzystanie technologii druku 3D i umiejętności programowania mikrokontrolerów. Badania obejmują szczegółową analizę quadcopterów, czyli bezzałogowych statków powietrznych z czterema pionowo skierowanymi śmigłami, zazwyczaj napędzanymi silnikami elektrycznymi.
Stworzony quadcopter charakteryzuje się kilkoma istotnymi cechami:
- zdolnością do wznoszenia, osiągniętą dzięki odpowiedniemu dostosowaniu stosunku wagi do mocy silników i wyborowi odpowiedniego źródła zasilania.
- sprawnym systemem automatycznej regulacji, który działa płynnie dzięki zoptymalizowanemu kodowi programowemu algorytmu regulacji PID. System szybko reaguje na zmiany, interpretując dane z MPU i dokonując korekt w pracy silników.
- efektywną komunikacją radiową, umożliwiającą szybki odbiór danych i reakcję drona na polecenia pilota. Maksymalny testowany zasięg komunikacji radiowej wyniósł 50 metrów, bez zakłóceń, co świadczy o solidności systemu komunikacyjnego.
- sygnalizacją stanów za pomocą diody LED i buzzera, ułatwiającą lokalizację drona w przypadku zgubienia.
- estetycznym i przemyślanym projektem budowy, zapewniającym nie tylko funkcjonalność, ale także atrakcyjny wygląd statku powietrznego.
Autor projektu: inż. Kacper Rogalewski
Opiekun projektu: dr inż. Laura Jasińska
Celem projektu było przeprowadzenie badań i analiz dotyczących potencjalnych zastosowań dostępnych czujników w smartfonie do sterowania programem oraz stworzenie odpowiedniej aplikacji. Efektem końcowym jest gotowa aplikacja dedykowana systemowi Android, która demonstruje różnorodne wykorzystania tych czujników do kontrolowania różnych aspektów urządzenia, obejmujące zarówno modyfikacje interfejsu, jak i obsługę innych elementów smartfona, takich jak silnik wibracyjny.
Aplikacja została zaprojektowana w stylu gier retro z gatunku fantasy, korzystając z grafiki w stylu pixel art. Gra posiada fabułę, gdzie bohater przemierza mroczne korytarze pełne potworów. W trakcie walki, górna część ekranu służy do wykonywania ataków, natomiast dolna połowa ekranu przeznaczona jest na komunikaty. Zarówno postać rycerza, jak i potworów, zostały animowane przy użyciu techniki poklatkowej. Animacje zmieniają się w zależności od zadawanych obrażeń.
W kolejnym etapie gry, na środku ekranu umieszczono różę wiatrów, która ułatwia orientację w przestrzeni. W scenach w których użytkownik jest zobowiązany do potrząsania urządzeniem, przedstawiono kowalską kuźnię, aby zobrazować tę czynność.
Autor projektu: inż. Justyna Krzemień
Opiekun projektu: dr inż. Milena Kiliszkiewicz
Celem projektu było zaprojektowanie aplikacji mającej służyć jako efektywne narzędzie do nauki programowania w Android Studio oraz języku programowania Kotlin, dostosowane zarówno dla początkujących, jak i doświadczonych użytkowników.
Jednym z założeń projektu było usprawnienie przekazywanej wiedzy poprzez dostosowanie sposobu przechowywania danych do aktualnych trenów.
Aplikacja oferuje interaktywny katalog zasobów wiedzy, a także zawiera wskazówki, odnośniki i fiszki wspomagające zaznajomienie się z zagadnieniami teoretycznymi oraz wskazówki jak wykonać praktyczne aplikacje. Istotnym elementem projektu było także przygotowanie aplikacji do łatwego rozszerzania zasobów w przyszłości, dzięki odpowiednio zaprojektowanym funkcjom i mechanizmom, umożliwiającym rozwój bez konieczności szerokich ingerencji w kod.
Autor projektu: inż. Michał Piaskowski
Opiekun projektu: dr inż. Milena Kiliszkiewicz
Celem projektu było uruchomienie systemu wizualizacji w czasie rzeczywistym warunków komfortu środowiskowego w salach dydaktycznych w oparciu o dostęne usługi serwisu MS Azure.
W projekcie zastosowano czujniki typu NLII-iVOC+RH+T-IQRF sensor umożłiwiające rejestrację;
Dane przesyałane są przez bramkę IQD-GW-02, która stanowi zaawansowany minikomputer oparty na platformie Orange Pi Zero, integrujący system operacyjny Linux w dystrybucji Yocto.